Ma van a víz világnapja. Ennek kapcsán gondolkodtunk el azon, hogy a rendezvények hogyan tudnak tenni azért, hogy minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyjanak maguk után. A mai naptól már Zöld rendezvényeknek is van saját kategóriája oldalunkon. De mik is azok a zöld rendezvények? Hogyan lesz rendezvényünk a fenntartható fejlődés egyik eszköze? 

Napjainkban egyre nagyobb figyelmet kap a rendezvények környezeti terhelése.  Európa több országában már nagy hangsúlyt fektetnek a szervezett rendezvények által okozott környezeti hatások csökkentésére. A témával számos konferencia, kongresszus, szakmai vásár, kiállítás foglalkozik.

Zöld rendezvényről akkor beszélünk, ha az esemény előkészítésétől a zárásáig odafigyelünk és törekszünk arra, hogy a rendezvényünk minél kisebb lábnyomot hagyjon maga után a környezetben.

Külföldön egyre nagyobb figyelmet kap a társadalmi felelősségvállalás, a fenntartható fejlődés, és a környezetvédelem a felelős munkáltatói hozzáállásban is megmutatkozik.  Magyarországon is látunk már biztató törekvéseket, szerencsére hazánkban is növekvő figyelmet kap a környezettudatosság, egyre több nagyvállalat és multinacionális cég fektet erre egyre nagyobb hangsúlyt, de sajnos nálunk még mindig gyerekcipőben járnak a zöld rendezvények.

Mivel tudjuk meggyőzni partnerüket, hogy rendezvénye során a környezetvédelemre is fektessen hangsúlyt? 

Költséghatékonyság: Az energiafogyasztás racionalizálása, a hulladék szelektív gyűjtése, a rendezvény környezetéből választott alvállalkozók, szolgáltatások, termékek igénybevétele mind azt eredményezi, hogy a rendezvényünk kevesebbe fog kerülni.

Szemléletformálás: A rendezvényen résztvevők egy tanulási folyamat részesei lesznek, melynek során a szerzett tapasztalatokat későbbi életükben, szűkebb és tágabb környezetükben is alkalmazni fogják.

Értékteremtés: A zöld rendezvények szervezése, lebonyolítása a résztvevők számára értékteremtő folyamat. A rendezvények környezettudatos megközelítése elhivatottságot tükröz a fenntarthatóság iránt. Mind a szolgáltatók, mind a résztvevők, mind a partnerek elismerésére számíthattok egy ilyen rendezvény kapcsán. A cégről kialakított képet pozitívan befolyásolja!

 

Mire figyeljünk, ha ügyfelünk elkötelezett a zöld rendezvények irányában? 

Válasszunk megfelelő helyszínt. Legyen jól megközelíthető akár tömegközlekedéssel is, legyen elkötelezett a megújuló energiaforrások felé, legyen számára evidens a hétköznapokban is a szelektív hulladékgyűjtés.

Kerüljük az egyszer használatos eszközöket: 0,5 l palack helyett kitöltős üdítő, műanyag pohár helyett üveg vagy papír pohár, ne adjunk szívószálat az üdítőhöz. Petpalackos víz helyett ivókutak kialakítása. Eldobható tányérok helyett porcelánt használjunk. Stb…

Programok: Készüljünk szemléletformáló előadásokkal, játékokkal, feladatokkal. Ha a rendezvényen gyermekek is részt vesznek, nekik is keressünk zöld programokat. Játszva tanulják meg az elköteleződést a környezetük védelmére.

Arculat, kiadványok: Törekedjünk arra, már a szervezés során, hogy a rendezvényünk kommunikációja az elsőperctől kezdve tűzze zászlójára a környezetvédelem fontosságát. Pl: küldjünk online meghívót, készítsünk rendezvény applikációt, mely a programot, térképeket hasznos infókat tartalmazza.

Rendezvény lezárása: Egy – egy rendezvény után számtalan dolog megmarad. Molinók, dobozok, reklámajándékok melyeket egy ideig pakolászunk, majd egyszer csak kidobásra ítélünk. Mielőtt bármit kidobnánk, nézzük meg nem lehet-e újra hasznosítani. Vannak szervezetek, amelyek az emberi használatra már alkalmatlan eszközöket, tárgyakat az állatvédelem területén hasznosítják. (Erről egy későbbi bejegyzésben részletesen olvashattok majd.)

Ha ezekből a lépésekből néhányat sikerül beépítenünk az általunk szervezett rendezvények folyamatába, akkor nagy lépést teszünk egy szebb jövő, és a tiszta mindennapok irányába!